教育改革への提案
(英語勉強会のトーストマスターズでスピーチしました。いつか言いたい事だったので、ここにも掲載しておきます。English follows Japanese )
==============
今日は、日本の教育改革について提案したいと思います。
特に数学教育についてです。
私は子供の頃、数学が好きでした。 しかし、高校時代には数学に興味がなくなりました。 私がこの発表をする個人的な理由です。
まず、数学教育には2つの側面があると思います。
ひとつは「知識の習得」です。
お店で買い物をすれば、おつりを計算する必要があります。
このような数学的知識は役に立つし、とても重要です。
しかし、理系の学生を除けば、高校の数学は実生活では役に立ちません。
では、なぜ理系以外の生徒が数学を勉強しなければならないのでしょうか?
それは、数学が思考力、いわゆる論理的思考力の向上に役立つと考えられているからではないでしょうか?
これが数学を学ぶ第二の理由です。つまり「論理的思考力の向上」です。
しかし、実際にはそれが機能していると思いません。
つまり、論理的思考力を身につけるために数学を学ぶことは役に立っていません。
私の提案は「数学教育には数学史も含めるべき」というものです。
虚数、三角関数、対数関数などの新しい概念がなぜ必要になったのか、その背景とともに学ぶのです。
例えば、三角関数は16世紀の航海術の発展とともに開発されたと聞いています。
そういう話、とても興味深いし刺激的です。今からでも学びたいくらいです。
今の数学教育は、専門的な計算を重視しすぎているような気がします。
もちろん、科学者やエンジニアになるのであれば、技術的な計算は必要です。 クイズとして面白い要素もあると感じます。
しかし、理系以外の学生にとっては、あまり面白いものではありません。
私は高校生の頃、先生から 「この解き方を覚えておけ、そうしないと大学受験に合格できないぞ 」という暗黙のメッセージを感じました。
細かいことを教えられすぎて、本質を飛ばしているような気がしてなりませんでした。
私にとっての本質とは、なぜそのような新しいユニークな数学的概念が生まれたのか、それがなぜ必要なのかということです。
そのような本質的な疑問が解決されないまま数学を勉強するのは、とてもフラストレーションがたまるものでした。
だんだん数学に興味がなくなり、質問もしなくなっていきました。
同じような経験をしている人は多いと思います。
疑問を持つ力は論理的思考の基本です。
論理的思考力を高めるための数学教育が、かえって論理的思考力を弱めているのです。
なんとも皮肉で悲しい状況です。
そこで、中学・高校の数学教育に数学史を取り入れるべきであると、あらためて提案したいのです。
数学史から新しい概念を生み出す思考方法を学ぶのです。
Today, I would like to make a proposal about education reform in Japan.
In particular, mathematics education.
That because I used to like mathematics when I was a kid. But during high school, I lost interest in mathematics.
That is my personal reason that I will make this presentation.
First of all, I think there are two important aspects for mathematics education.
One is acquiring knowledge.
If you make a purchase in a shop, you need to calculate the change.
This kind of mathematical knowledge is useful and very important.
However, except for science major students, mathematics in high school is not useful in real life.
So why non-science major students must study mathematics?
Maybe it is believed that mathematics is helpful to improve ability to think or what is called logical thinking
That is the second reason to study mathematics, improving logical thinking ability.
HOWEVER, I don’t think it works actually.
In other words, learning mathematics is not helpful to get logical thinking ability.
Therefore, my proposal is this.
Mathematics education should include the history of mathematics(数学史).
Learning the background of why new concepts such as imaginary numbers(虚数), trigonometric functions(三角関数), and logarithmic functions(対数関数) became necessary.
For example, I heard that trigonometric functions were developed along with the advancement of sea navigation in 16th century.
That kind of story is very interesting and inspiring. I wish I could learn it even now.
I feel that today's mathematics education focus on technical calculation side too much.
Of course, if you are going to be a scientist or engineer, you need to do technical calculations. And it can have some interesting element as quiz.
But for non-science major students, it is not so interesting.
When I was in high school, I felt an unspoken message from teachers, “Just remember how to do the calculation, or you won't pass the entrance exam for university.”
I couldn't help but feel that I was being taught too much details, skipping over the essentials.
To me, the essence is why such new, unique mathematical concepts became generated or they are necessary.
Studying mathematics without such essential questions answered was very frustrating.
Gradually, I lost interest in mathematics and became not to ask questions.
I assume many people has had similar experiences.
The ability to ask questions is the base of logical thinking.
Mathematics education, which is designed for improving logical thinking, is actually weakening the logical thinking will.
This is a very ironic and sad situation.
So, I would like to make a proposal again that the history of mathematics (数学史)should be included in mathematics education in junior high school and high school.
We should learn from the history of mathematics how to think in ways that create new concepts!
#toastmastersinternational
#YTMC